Cursus sociale media voor non-profit organisaties

Sociale media, wat kun je er mee als vrijwilligersorganisatie? Hoe kunnen sociale media je werk makkelijker maken? En hoe kun je er meer vrijwilligers, donateurs en een groter bereik mee krijgen als non-profitorganisatie?
Nu we het toch over vrijwilligers hebben: hoe werkt de vrijwilliger 2.0, en wat is co-creatie?

In deze inleidingscursus leer je hoe je sociale media kunt inzetten voor je non-profitorganisatie. Je kunt aan het einde een welafgewogen keuze maken of sociale media de moeite voor je waard zijn, en weet hoe je ze in moet zetten om je doelen beter en makkelijker te bereiken.

Voor wie is deze cursus?

Deze cursus is geschikt voor non-profitorganisaties die (onder andere, of alleen) met vrijwilligers werken. Het is geen workshop waarbij je zelf gaat oefenen, maar je krijgt wel de tools om dat zelf thuis te gaan doen.

De cursus bestaat uit twee bijeenkomsten van ieder drie uur, met maximaal 20 deelnemers. Als je met aanzienlijk minder mensen bent, kunnen we kijken of er een andere club is die de cursus ook wil krijgen, zodat jullie kosten kunnen delen.

Ik ga er van uit dat je nog geen of weinig ervaring met sociale media hebt, maar wel ervaring hebt met mailen en surfen op internet.

Ik kom de cursus het liefst bij jou geven. Het is fijn als je een beamer en draadloos internet ter beschikking hebt. Als dat een probleem is, kan ik tegen meerkosten voor een beamer zorgen, of zelfs voor een geschikte ruimte.

Ben je nog aan het twijfelen of sociale media wat voor je zijn als organisatie, boek dan alleen de eerste bijeenkomst. Je weet dan wat het is, wat het opbrengt en welke investering je nodig hebt, en kunt een goede keuze maken.
Weet je al dat je sociale media wilt inzetten om van je organisatie een groter succes te maken, en wil je weten hoe je dat het beste kunt doen, boek dan beide bijeenkomsten.

Programma:

De cursus bestaat uit twee bijeenkomsten van ieder drie uur voor maximaal 20 mensen.
Aan het einde van de cursus krijg je een E-book toegestuurd met een korte samenvatting, een praktisch stappenplan en links naar instructievideo’s en verdere informatie.

Inhoud cursus:

Bijeenkomst 1, voor de pauze:

Wat zijn sociale media? Wat zijn de verschillen tussen:

  • Sociale netwerken (LinkedIn, Google+, Facebook, eigen webforum etc)
  • Bloggen en microbloggen (Webblog / Twitter, Yammer)
  • Social sharing (foto/video delen, Instagram, Pinterest, Snapchat, RSS etc)
  • Samenwerkingstools (Google Docs, Dropbox, online brainstorm tools etc)

Bijeenkomst 1, na de pauze:

Voor- en nadelen van sociale media; basisprincipes van online marketing

  • Waar is online marketing goed voor? Wat kun je er mee bereiken?
  • Aandacht is het nieuwe geld. Online marketingregels: wat zijn de belangrijkste en hoe pas je ze toe? Wat werkt bij online marketing en wat niet?
  • Voor- en nadelen van sociale media
  • Hoeveel tijd moet je investeren?
  • Zijn sociale media geschikt voor jou als organisatie?

Bijeenkomst 2, voor de pauze:

De basisregels van sociale media

  • Gedragsregels op sociale media: welke tone of voice moet je aanslaan om je doelgroep te bereiken? Over authenticiteit, wisselwerking en het persoonlijk maken van je communicatie.
  • Waarom storytelling zo belangrijk is bij sociale media, en hoe je het doet. Hoe vang je aandacht, hoe vertel je je verhaal? Welk verhaal?
  • Tips bij het schrijven van teksten
  • Hoe verleid je iemand tot het nemen van actie? (bv. doneren of vrijwilliger worden)

Bijeenkomst 2, na de pauze:

Koppeling tussen verschillende sociale media; inleiding in de vrijwilliger 2.0, co-creatie en co-funding

  • Hoe je via je Ezine (email nieuwsbrief) je website en sociale media koppelt voor maximaal effect met minimale moeite
  • Hoe werkt de vrijwilliger 2.0?
  • Co-creatie: laat het publiek meewerken
  • Co-funding: laat het publiek meebetalen

Wat heb je aan deze cursus?

Aan het einde van de cursus heb je het volgende bereikt:

  • Je weet wat Web 2.0, co-creatie en co-funding is.
  • Je hebt een goed overzicht van wat sociale media zijn, welke verschijningsvormen er zijn en welke gedragsregels er op die media gelden.
  • Je hebt een basisidee van hoe sociale media toepasbaar zijn voor je organisatie, welke effecten ze hebben, hoe je er meer vrijwilligers en donateurs mee kunt werven en wat je daarvoor moet doen.
  • Je hebt een idee van de tijdsinvestering die daar mee gepaard gaat, zodat je kunt beslissen of sociale media inderdaad geschikt voor je zijn.
  • Je krijgt achteraf een speciaal voor jou gemaakt waardevol E-book toegestuurd met een korte samenvatting, een praktisch stappenplan en links naar verdere informatie, zodat je je verder in de mogelijkheden kan verdiepen en kan starten met het werven van vrijwilligers en donateurs via sociale media.

Wat heb je niet aan deze cursus?

  • Ik geef je veel praktisch toepasbare kennis in deze cursus. We leggen een stevige basis voor je waarmee je zelf in staat bent om te ontdekken hoe je sociale media kunt inzetten en aanpassen aan jouw doelgroep en situatie.
  • Wil je hulp en coaching bij het maken van de keuze voor de juiste strategie voor jouw situatie en doelgroep? Of wil je een training waarin je begeleid wordt om accounts aan te maken en de eerste stappen op sociale media te maken? We hebben in deze cursus geen tijd om heel diep op ieders persoonlijke situatie in te gaan of om je te laten oefenen, maar ik doe dat graag met aanvullende coachingsessies en trainingen!
    Kijk bijvoorbeeld hier, of vraag om maatwerk.

Waarom ben ik de goede persoon om deze cursus te geven?

  • Ik ben bevoegd en ervaren docent.
  • Ik heb bijna 30 jaar ervaring als vrijwilliger bij verschillende organisaties, en ken je wereld van binnen uit.
  • Ik help non-profit organisaties al sinds 1999 (start internet in Nederland: 1994) met webdesign, sociale media en marketingadvies. Ik weet precies hoe je als non-profit organisatie meer vrijwilligers en donateurs en een groter bereik kunt krijgen; en dat draag ik graag over.

Reacties van eerdere deelnemers:

  • “Leerzaam en inspirerend!”
    Marco Goudriaan, St Cultureel Contrast
  • “Allemaal tevreden vrijwilligers! Na het volgen van twee interactieve cursusavonden over wat online marketing en sociale media voor je vereniging of organisatie kunnen betekenen, ging er een wereld voor de deelnemers open. Door de enthousiaste uitleg en begeleiding van Bas hebben veel vrijwilligers handvatten gekregen om hun vereniging beter op de kaart te zetten.”
    Mariëlle den Hoed, gemeente Bergambacht
  • “Goede opbouw, je weet snel wat je mag verwachten, grappige persoonlijke nieuwsbrief, duidelijke uitleg, goede documentatie en ondersteunende middelen.”
    Baltus Bot, VV Bergambacht
  • “De info was voor mij waardevol. De uitleg voor een leek zeer duidelijk! Bedankt!”
    Attie de Vos, ANBO
  • “Bijzonder enthousiast gebracht!”
    L. Versluis-van Schouwen, Vrouwen van Nu

Over het E-book wat je bij de cursus krijgt schreven deelnemers:

  • “Het E-book vond ik leuk. Bij de eerste regels dacht ik: dat is door een leuk persoon / spontaan geschreven. Herkenbaar en voor iedereen bruikbaar.”
    José Renes, PJG Berkenwoude
  • “Heel leuk, lekker vlot. Veel topics besproken. Praktische voorbeelden in de training. E-book is mooi!!”
    Frans de Bruin, Ijsclub Voorwaarts

Kosten

Alleen de eerste bijeenkomst:
€ 450,- exclusief BTW/reiskosten

Beide bijeenkomsten plus E-book:
€ 800,- exclusief BTW/reiskosten

(dat is nog geen 7 euro per deelnemer per uur!)

Daarvoor krijgen de deelnemers:

  • Cursus sociale media
  • Stappenplan online marketing
  • Gratis waardevol Ebook (normale prijs: € 29,04 per deelnemer)

Boek nu!

Ja, ik heb interesse in de cursus sociale media voor non-profit organisaties!

2 thoughts on “Cursus sociale media voor non-profit organisaties

  1. Pingback: E-book sociale media en online marketing voor non-profit organisaties | AKA Design

  2. Pingback: Vrijwilligers “Nieuwe Stijl” | AKA Design

Comments are closed.