Marketing voor vrijwilligersorganisaties

Hoe zou het zijn als u meer vrijwilligers had en meer donateurs, en uw boodschap een veel groter bereik had?

Voor wie is deze tekst bedoeld?
Voor iedere organisatie die (helemaal of gedeeltelijk) met vrijwilligers werkt en die geen winstdoelstelling heeft.

Waarom is deze tekst zo lang?
Ik wil u graag ALLE informatie geven die u nodig heeft om te beslissen of het aanbod op deze pagina voor u geschikt is.

 

Herkent u als organisatie één van de volgende situaties:

  • De overheid bezuinigt. Subsidies lopen terug, en zijn in de toekomst – of zelfs nu al – steeds moeilijker te krijgen. Dat leidt dan weer op een run van allerlei organisaties op fondsen en sponsoren, met als gevolg dat er ook daar steeds moeilijker geld los te peuteren is. Op den duur vreest u als organisatie misschien al voor uw voortbestaan. En zeker is, dat het leven voor u niet makkelijker wordt.
  • U zou meer donateurs willen hebben. Uw donateurs vergrijzen, en zijn met te weinig om subsidieklappen op te kunnen vangen. U bent bereid om veel tijd en energie in donateurswerving te steken, maar dat levert tot nu toe hooguit handjes vol nieuwe donateurs op. Lang niet genoeg om te kunnen doen wat u eigenlijk zou willen.
  • U heeft steeds meer moeite om voldoende vrijwilligers te vinden. Uw vrijwilligersbestand vergrijst. Het is steeds moeilijker om mensen te vinden die zich niet alleen aangesproken voelen door uw boodschap, maar die zich daar ook voor langere tijd voor willen inzetten en zich duurzaam willen verbinden met uw organisatie. Doordat de jongere vrijwilligers die u wél vindt, vaak maar korte tijd blijven, bent u bovendien veel tijd kwijt met inwerken. En door gebrek aan beschikbare vrijwilligers bent u nu soms misschien gedwongen om vrijwilligers aan te nemen die niet de kwaliteit bieden die u eigenlijk wilt leveren.
  • U draagt uw werk zoals altijd met veel energie uit, maar uw bereik als organisatie is niet zo groot als u in uw stoutste dromen zou willen. U zou uw boodschap een groter bereik willen geven, cq meer mensen willen helpen. Maar hoe?

Als u één van deze situaties herkent, lees dan verder! We gaan er samen voor zorgen dat uw situatie zich enorm verbetert.

Geef mij drie uur van uw tijd om samen te bepalen welke acties u binnen drie weken kunt nemen om meer donateurs en vrijwilligers te werven, en uw boodschap een veel groter bereik te geven!

 

Wat heeft een non-profit organisatie aan marketing?

Als vrijwilligersorganisatie heb je, net als een bedrijf, een doel voor ogen. Bij een bedrijf is dat het vinden van klanten. Bij uw vrijwilligersorganisatie is dat het bereiken van mensen met uw boodschap, of het direct helpen van mensen. En het vinden van genoeg goede vrijwilligers en donateurs om uw werk te kunnen doen.

In de vrijwilligerswereld zijn we eigenlijk niet zo gewend om te denken in termen van marketing. Dat klinkt zo commercieel, en dat zijn we toch niet?

Maar marketing is eigenlijk precies waar een vrijwilligersorganisatie zich mee bezig houdt, of het nu zo benoemd wordt of niet. Uw marketingmix bestaat uit de vier P’s: Uw Product (uw boodschap of de hulp die u biedt), uw Prijs (gratis werken is óók een prijs!), uw Promotie (de manier waarop u uw boodschap onder aandacht brengt en vrijwilligers / donateurs werft) en de Plaats waar u al die activiteiten ontplooit (bijvoorbeeld via een marktkraam of via sociale media, of …).

Nee, u bent niet inhalig en winstbelust. Maar marketing is niet iets om vies te vinden. Marketing is de strategie waarmee u als vrijwilligersorganisatie uw doelen wilt bereiken, en die strategie is van levensbelang voor u.
U heeft, bewust of onbewust, altijd al een marketingstrategie gehad, vanaf het eerste moment. Daar bent u ver mee gekomen. Maar wij weten allemaal dat het onzekere tijden zijn, die elke vrijwilligersorganisatie voor grote uitdagingen zullen stellen.

Laat mij u helpen om samen uw strategie toekomstvast te maken!

 

Wie ben ik om u te kunnen helpen?


Ik ben Bas Thijs, eigenaar van AKA Design. Ik heb zowel veel ervaring met vrijwilligerswerk als met nieuwe vormen van marketing.

Wie ben ik om u te kunnen helpen?

Ik heb zelf al weer bijna drie decennia ervaring als vrijwilliger. Bij allerlei organisaties, van een buurthuis tot vluchtelingenwerk, van creatieve broedplaatsen tot politieke partijen, van een gaarkeuken tot een bibliotheek, van jongerenwerk tot projecten op het gebied van duurzaamheid. Daarbij heb ik me vooral met vrijwilligersbeleid, organisatie en PR bezig gehouden, een aantal initiatieven opgezet, en meerdere grote en kleinere campagnes gevoerd. Ik ken uw wereld van binnen uit.

Vanaf 1999 help ik daarnaast succesvol kleine zelfstandigen en non-profit organisaties met marketingadvies, webdesign, sociale mediastrategieën, webteksten en grafisch ontwerp. Sinds 2006 doe ik dat vanuit mijn eigen bedrijf AKA Design.

Dit jaar nog kreeg ik erkenning van de gemeente Eindhoven, in de vorm van de zilveren plak voor Duurzaam Ondernemer.

Ik heb de afgelopen jaren besteed aan het onderzoeken en ombouwen van hypercommerciële Amerikaanse en Nederlandse marketingmethoden naar marketing voor zinnig werk, úw werk:
Werk zonder winstoogmerk.

Mijn kennis is niet alleen theoretisch, maar zeker ook uit de praktijk. Als webdesigner weet ik hoe internet en sociale media werken. Als copywriter weet ik welke doelgroep je op welke manier het beste aanspreekt. Als coach en bevoegd docent weet ik hoe ik die informatie op u over moet brengen.

Ik zit, met mijn methode, in de luxe positie dat ik mijn klanten kan kiezen.
Hoe zou u het vinden als u zonder probleem die niet al te gemotiveerde vrijwilliger kunt weigeren, omdat u er al genoeg heeft? Als u misschien zelfs tegen een donateur kunt zeggen dat hij zijn geld beter aan een club kan geven die het harder nodig heeft?

Meningen van klanten

“Bas is heavily involved in the project and thinks actively. He contributes in several solutions and thereby monitors the budget. Bas’ goal is to tailor and that is reflected. Nice partnership!”
Femke Landman, Woningbouwvereniging Gelderland
“De prijs is gunstig.”
Fulco Treffers, Karakterpanden
“Als beeldend kunstenaar heb ik met AKA Design heel goede ervaringen. Er werd accuraat gereageerd op mijn opdracht en ik werd verrast met een zeer creatieve uitvoering. Ook de prijsvoering van dit bedrijfje is plezierig; kortom hier moet u zijn!”
Geny Titus, kunstenaar
“Nu begrijp ik wat ik bedoel!”
Peter Paulusse, Bill Balloon Games

Van probleem naar oplossing

Sommige vrijwilligersorganisaties denken in problemen: “We hebben te weinig mensen en te weinig donateurs, we moeten al zoveel doen, en goede raad is duur.”
Ik daag u uit om u niet te laten verlammen door deze reële problemen, en te denken in oplossingen. Inderdaad, een marketinggesprek is niet gratis. En meer donateurs, vrijwilligers en een groter bereik komen niet vanzelf, u zult er zelf iets voor moeten doen. Maar:
Als u straks na ons gesprek:

  • weet welke stappen u moet volgen om uw organisatie naar het volgende level te tillen;
  • uw donateurinkomsten structureel toenemen, waardoor de investering in het startgesprek meer oplevert dan het heeft gekost;
  • u over aanzienlijk meer, voor hun taak geschikte vrijwilligers beschikt;
  • uw bereik aanzienlijk toeneemt;
  • dit alles zoveel mogelijk is geautomatiseerd zodat u daarna, na een inspanning in het begin, maar minimaal moeite hoeft te doen voor een maximaal effect;

→ voelt dat dan als een probleem of als een oplossing?

Stel u voor hoe het zou zijn als:

  • … u precies weet hoe u uw passie, vaardigheden en kennis kunt omzetten in aanzienlijk meer donateurs en vrijwilligers. Zodat u de vrijheid hebt om datgene te doen waar uw organisatie voor is opgericht, zonder u druk te hoeven maken over uw voortbestaan!
  • … u minder afhankelijk zou zijn van subsidie. Doordat u de technieken kent die een gestage stroom inkomsten van donateurs opleveren – ook van buiten uw huidige netwerk.
  • … u de strategie kent waarmee u meer vrijwilligers kunt werven met minder moeite. Zodat u meer capabele handen heeft om uw werk mee uit te voeren terwijl u minder tijd steekt in werving.
  • … u niet langer veel tijd en geld hoeft te besteden aan dure reclame en tijdrovende netwerkbijeenkomsten met vaak minimaal effect. Omdat u weet hoe u naamsbekendheid en sympathie genereert bij precies díe mensen die u wilt bereiken.
  • … uw bereik makkelijk meetbaar wordt. Sommige vrijwilligersorganisaties moeten goochelen met getallen om hun bereik bij subsidiegevers aan te tonen. Hoe zou het zijn als uw bereik met een druk op de knop te kwantificeren is?
  • … uw bereik enorm toeneemt. Zodat u zeker weet dat uw organisatie een echte impact heeft en u daadwerkelijk een veel groter verschil maakt dan nu het geval is.

De inhoud van uw werk is aan u. Maar laat mij u helpen om uw werk beter voor het voetlicht te krijgen.

Geef mij drie uur van uw tijd en ik help u een strategie te kiezen waarmee u meer donateurs, meer vrijwilligers en een groter bereik krijgt!

Samen maken we uw stappenplan naar succes!

Dit kan een startgesprek u concreet opleveren:

  • Helder overzicht van uw doelgroep en de manier waarop u deze effectief kunt benaderen.
  • Zonneklaar inzicht in de verbeterpunten op het gebied van de marketing van uw organisatie.
  • Een no-nonsense stappenplan voor marketingactiviteiten die u gaat ontplooien om meer vrijwilligers en donateurs aan te trekken en een groter bereik te realiseren.
  • Drie tastbare handelingen die u binnen drie weken kunt uitvoeren, zodat uw actieplan onmiddellijk in werking wordt gesteld.

De pluspunten van een startgesprek:

  • In een snelkookpan krijgt u binnen drie uur een duidelijk overzicht van de plek waar u staat, de plek waar u heen wilt en de weg die daar heen voert.
  • In plaats van een kant en klaar standaardadvies krijgt u échte ondersteuning bij het zoeken naar de juiste manier om uw organisatie aan meer donateurs en vrijwilligers en een groter bereik te helpen.
  • Hulp bij het kiezen van de voor u meest effectieve en efficiënte marketingtechnieken. Er zijn zoveel tips en mogelijkheden, en de zelfbenoemde sociale media goeroes staan in de rij om u aan nòg iets anders nieuws te laten beginnen. Maar wat heeft nou echt effect zonder al uw tijd op te slokken? Tijdens de sessie bepaalt u wat bij u, uw organisatie en uw doelgroep past.
  • Helderheid en duidelijkheid. Met een concreet stappenplan weet u waar u begint en eindigt. U hoeft niet meer te twijfelen over interpretaties of over de juiste volgorde, maar kunt met peace of mind precies dat doen wat werkt.
  • Advies van iemand die weet hoe uw wereld werkt. Geen boekenwijsheid of ultracommercieel advies van een marketeer die zelf nooit vrijwilligerswerk heeft gedaan, maar coaching door een ervaringsdeskundige die weet wat u doormaakt en wat werkt en wat niet.

Wie heeft er veel te winnen bij een startgesprek?

Een startgesprek gaat u enorm veel verder helpen als u uzelf hierin herkent:

  • U meent het serieus met uw organisatie. U bent bereid de daad bij het woord te voegen om uw organisatie tot een (veel) groter succes te maken.
  • U wilt echt een verschil maken met uw organisatie. U doet graag nét die stap extra om uw missie als organisatie te bereiken.
  • U weet dat u met de juiste acties de donateurs en vrijwilligers zult aantrekken die u zoekt. En u wilt graag ondersteuning krijgen om die juiste acties te identificeren.
  • U bent erg goed in uw werk, maar met marketing heeft u zich nooit echt bezig gehouden. Wellicht bent u er zelfs lang van uitgegaan dat marketing niets voor u is. Maar langzamerhand beseft u dat marketing broodnodig is om van uw organisatie een echt succes te maken.

Een startgesprek is niet geschikt voor u als:

  • U niet bereid bent om kritisch naar uw organisatie te kijken.
  • U alles precies zo wilt houden zoals het al is.
  • U gelooft dat donateurs, vrijwilligers en een groter bereik vanzelf op u afkomen – als u maar lang genoeg afwacht.

Uw organisatie is het waard om te investeren in haar toekomst!

Help mij om de juiste strategie te kiezen en een actieplan op te stellen om meer donateurs en vrijwilligers en een groter bereik te verkrijgen.

Boek een plek voor een startgesprek Marketing voor Vrijwilligersorganisaties voor me!

Slechts € 200,-
(ex. eventuele reiskosten, ex. BTW. Incl. BTW € 242,-)

 

[si-contact-form form=’2′]

 

 

Vraag en antwoord:

Maar Bas, jij doet toch ook vrijwilligerswerk? Kan dat dan niet voor ons?

Ja hoor, dat kan! Je begrijpt echter dat ik ook brood op de plank moet hebben, en maar 24 uur in een dag heb zitten. Daarom kan ik me niet onbeperkt voor goede doelen inzetten. Naast een aantal vaste organisaties die ik al jaren help (en die zijn vast, dus daar kom je niet meer tussen), help ik elk jaar eenmalig drie nieuwe organisaties om niet. Wil je kans maken op gratis goed marketingadvies, een website, hulp bij webteksten of grafisch ontwerp? Stuur me dan een mail waarin je uitlegt waarom je me nodig hebt, waarom je daar niet voor wilt betalen, en waar je precies hulp bij nodig hebt. Uit de aanvragen die ik krijg, kies ik eens per jaar de organisaties die ik dat jaar help.

[edit] Voor 2011 en 2012 zit ik helaas al vol! Stuur je mail als je in 2013 hulp wilt hebben. [/edit]

Kunnen we met heel de club komen?

In mijn ervaring werkt een Startgesprek over marketing het beste als je met één of twee mensen komt. Dan kun je echt een gesprek met elkaar voeren. Wil je toch graag iets met de hele club? Dat is geen probleem, maar dan hebben we het over een training, workshop of lezing. Die hebben hun eigen dynamiek, een andere voorbereiding, en dus ook andere prijzen. Mail me voor overleg!

Hoe zit dat met die reiskosten?

Daar kun je hier meer over lezen. Natuurlijk kun je ook gewoon naar mij toekomen, dan betaal je geen reiskosten.

Ik heb nog andere vragen.

Stel ze alsjeblieft hier!

Eén gedachte over “Marketing voor vrijwilligersorganisaties

  1. Pingback: Vernieuwde website | AKA Design

Reacties zijn gesloten.