Panda update: pageranking Google verandert

Ben je geïnteresseerd in zoekmachine optimalisatie van je website? Dan is Google erg belangrijk voor je. Met de Panda Update heeft Google een behoorlijk radicale verandering ondergaan, waardoor je website hoger of lager in de zoekresultaten wordt weergegeven.

Panda kijkt naar wat internetters zelf belangrijk vinden

De Panda Update heeft de zoekresultaten van Google flink veranderd. Als Google beslist of jouw website snel gevonden wordt of pas op pagina 10 wordt genoemd, wordt er sinds Panda naar de hele user experience van je website gekeken. Google kijkt steeds minder als een machine naar je website, en steeds meer zoals een internetter van vlees en bloed.
Vinden je bezoekers je website ongelofelijk gaaf én betrouwbaar? Dan vindt Google dat ook.

In dit artikel leg ik uit wat de Panda Update in grote lijnen inhoudt, en waar je dus op moet letten als je bovenaan de zoekresultaten wilt eindigen.

Wat hield het vak zoekmachineoptimalisatie vroeger in?

SEO, search engine optimalisation, is al lange tijd een vak waarin je met allerlei trucs probeert te zorgen dat een website hoger in de zoekresultaten eindigt. Handig, want als je een gave website over fietsen hebt is het natuurlijk mooi als je bovenaan eindigt in de zoekresultaten op het moment dat iemand het woord “fietsen” in Google invoert.
Een SEO expert kon je daar flink mee helpen, door bijvoorbeeld te zorgen dat je website het woord fietsen een aantal keer noemt, ook als paginatitel, in koppen en als naam van plaatjes. SEO houdt daar zeker niet bij op, het is ingewikkelde materie, en het is niet voor niets zo dat als je met een veelgebruikt zoekwoord als “fietsen” als eerste zoekresultaat in Google wilt worden gevonden, je echt wel een goede expert nodig hebt om daar te komen.

Eerder gaf ik al een aantal basistips om een beter resultaat te krijgen in zoekmachines:

Daarbij schreef ik destijds al dat “de inhoudelijke boodschap en leesbaarheid veel belangrijker is” dan het fervente gebruik van zoekwoorden in je tekst. Het was namelijk al langer zo dat als je een onleesbare website maakt die helemaal vol staat met het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden, Google dit afstrafte met een lage pageranking.
Panda maakt dit effect sterker.

Wat is Panda?

Panda houdt in dat de zoekmachines van Google veel meer zelflerend zijn geworden. Je zou het kunnen zien als een vorm van kunstmatige intelligentie.
Wat Google heeft gedaan is dit:

  1. Google heeft een grote groep internetgebruikers gevraagd een grote groep websites te beoordelen.
  2. Daaruit kwam een groep goede en een groep slechte websites.
  3. De machines van Google zijn vervolgens tot in detail gaan analyseren wat de verschillen zijn tussen websites in de ene en in de andere groep.
  4. Daaruit worden wetmatigheden gehaald, en die worden toegepast op alle andere websites om te beoordelen of ze hoog of laag in de zoekresultaten moeten eindigen.

Voorbeeld:
Internetgebruikers zoals jij en ik hebben een hekel aan websites die helemaal vol reclame staan. Zeker als die reclame er voor zorgt dat we ons nauwelijks meer op de inhoud van de webpagina kunnen concentreren.
Panda zorgt er voor dat zulke pagina’s voortaan lager scoren in de zoekresultaten. Dus al heb je nog zulke goede content op je website, en al is je website nog zo zoekmachinevriendelijk, als je elke centimeter vol reclame stopt eindig je toch een stuk lager door Panda.

Waar let Panda op?

  1. meerwaarde
    Staat er vooral inhoud op je website die ook op andere websites te vinden is? Of erger nog, staat er veel van andere websites gekopieerde inhoud op? Dan eindig je lager. Je hebt immers geen meerwaarde boven andere websites met dezelfde inhoud. Is je inhoud uniek en wordt er veel naar doorverwezen op sociale media? Dan heb je blijkbaar meerwaarde.
    Vergelijkingssites en affiliate sites worden hier het hardst door getroffen.
  2. relevantie en nauwkeurigheid
    Probeer je gevonden te worden op het woord fietsen, terwijl je eigenlijk vooral schrijft over het weer en de mooie meisjes die je tegenkwam op die dag van je fietstochtje? Dat is niet relevant voor mensen die iets over fietsen willen weten.
    De consequentie van dit onderdeel is dat Google gespecialiseerde websites leuker vindt dan websites die over van alles en nog wat gaan.
  3. autoriteit en betrouwbaarheid
    Wat verkoop je op je site? Borrelpraat en ongefundeerde meningen? Of ben je een professional of goed ingevoerde amateur die weet waar hij over praat? Feitelijke fouten en onjuiste informatie worden afgestraft.
    Een voorbeeld hiervan is GeenStijl, die kelderde in de zoekresultaten voor een woord wat ze zelf heeft verzonnen.
    Gedegen informatieve en educatieve websites krijgen een voordeel. En een belangrijke vraag wordt: Als je deze website voor het eerst bezoekt, zou je dan iets durven te bestellen waarbij je je creditcardgegevens op de website zou moeten achterlaten?
  4. efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid
    Hoe snel laadt je website? Panda straft, nog meer dan Google voorheen al deed, trage hosters en grote vertragende javascripts en flashfilmpjes af.
    Efficiëntie gaat ook over een goede navigatie en uiterlijk. Een bezoeker moet vloeiend van het ene stukje informatie naar het volgende kunnen gaan.
  5. volledigheid
    Enkele pagina’s met tekst per onderwerp is niet meer per sé genoeg. Google kijkt nu ook of je interactieve en up-to-date informatie over je onderwerp aanbiedt zoals video’s, een blog of het laatste nieuws.

Je kunt hier een door Google geschreven set vragen lezen waarmee je zelf kunt beoordelen hoe je scoort. In dat verhaal staat overigens dat Panda alleen is uitgerold op Engelstalige websites. Dat is intussen achterhaald; Panda is in augustus 2011 ook in Nederland uitgerold.

Is de Panda Update nu echt zo belangrijk?

Als je kijkt hoeveel er over de Panda Update wordt geschreven, zou je denken dat Panda heel internet op zijn kop zet. Dat valt echter wel mee.
Google kijkt naar veel meer zaken dan alleen Panda, om te bepalen hoe hoog je site eindigt. Alle oude zaken blijven ook nog steeds van belang, en het is nog steeds belangrijk om de zoekwoorden waar je op wilt worden gevonden, in je tekst te gebruiken.
Panda beïnvloed slechts 6 tot 9% van de zoekresultaten.

Toekomst

Als ik hier een voorspelling mag doen, zijn er twee zaken die ik verwacht bij de toekomstige ontwikkeling van Google.

  • Het zou me niet verbazen als Panda langzamerhand een iets grotere rol dan nu gaat krijgen in het berekenen van zoekresultaten, en user experience dus steeds belangrijker wordt.
  • Post Panda: Een nog grotere rol verwacht ik van sociale media. Zij bepalen nu al mede wat je zoekresultaten zijn; het is goed voor je vindbaarheid als je website regelmatig door mensen wordt vermeld op sociale media. De rol van social media zal in belangrijkheid toenemen: uiteindelijk gaan we naar Social Search.
    Het is altijd al zo geweest dat mond tot mond reclame de beste reclame is die je maar kunt hebben. Je vertrouwt het advies van een vriend immers eerder dan een Tv reclamefilmpje. Nu de sociale media “word of mouth” inzichtelijk en doorzoekbaar maken, zullen zoekmachines zich meer en meer aanpassen aan deze werkelijkheid.

Tips:

  • Bekijk je website niet alleen vanuit Google algoritmes, maar verplaats je vooral in je bezoekers: Hebben zij echt iets aan je website? Leest het prettig? Geef je alle informatie die ze nodig hebben?
  • Zorg dat je website een flinke “Wow-factor” heeft. Zorg met inhoud maar ook navigatie en uiterlijk dat je bezoekers een fantastische ervaring hebben en je website geweldig vinden.
  • Zorg dat je betrouwbaar overkomt. Geen spellingfouten, geen loze pagina’s, maar een website waarop een onbekende met een gerust hart zijn creditcardgegevens achterlaat.
  • Zorg dat je bezoekers je website makkelijk kunnen delen met anderen op sociale media.

Heb je meer tips? Reageer!

Geef een antwoord