Twitter haalt Hyves in – de laatste cijfers over social mediagebruik in Nederland, en wat je er mee kunt
Multiscope heeft zojuist (13-12-2012) onder 13.000 internetgebruikende Nederlanders het social mediagebruik onderzocht. Wat blijkt? De trends die we allemaal al kenden hebben zich doorgezet.
- Social media is onderdeel van ons dagelijks leven geworden; 93% van de Nederlanders heeft op minstens één netwerk een profiel.
- Hyves blijft kelderen.
(In 2 jaar tijd van 60% van de Nederlanders naar 24%) - Heel veel mensen (50%) kennen Google+, maar bijna niemand gebruikt het (9%).
- Gebruik van social media stijgt dan wel enorm, maar gaat bij 60% gaat dat niet ten koste van “echt”, face-to-face contact.
- Er zijn grote zorgen over privacy: Een groot deel (42%) van de Nederlanders gebruikt dan wel social media, maar ziet het tegelijkertijd als een gevaar voor hun veiligheid. Slechts 26% maakt zich daar géén zorgen over.
Dit is nu de top 5:
Nederlanders met profiel:
Facebook: 76%
LinkedIn: 33%
Twitter: 24%
Hyves: 24%
Google+: 9%
Gebruik – Hoeveel uur?
Uitgedrukt in miljoenen uren die er door de Nederlanders samen per maand worden besteed (met tussen haakjes het percentage groei of krimp vergeleken met 2 jaar geleden):
Facebook: 43,4 (stijging van 700% vergeleken met 2 jaar geleden!)
Twitter: 6,1 (groei naar ruim 200%)
Hyves: 5,1 (krimp naar 36%)
LinkedIn: 3 (groei naar 250%)
Google+: 0,9 (bestond 2 jaar geleden nog niet)
Gebruik – Hoe actief?
Het percentage Nederlanders wat afgelopen maand heeft ingelogd:
Facebook 68%
LinkedIn 30%
Twitter 23%
Hyves 22%
Google+ 13%
Grappig om te zien is dat er een groot verschil is tussen het aantal uren wat op een netwerk wordt gespendeerd, en het aantal bezoeken. Zo besteden mensen op Twitter veel meer tijd per bezoek dan op LinkedIn, maar zijn er op Twitter verhoudingsgewijs wel veel meer inactieve gebruikers die nooit inloggen. Blijkbaar kun je op LinkedIn prima je ding doen zonder veel tijd kwijt te zijn, en is Facebook enorm tijdrovend.
Nog een opvallende conclusie: Er zit een fout in de presentatie van de onderzoeksresultaten van Multiscope. Het is namelijk best knap dat 13% Google+ de afgelopen maand heeft gebruikt, terwijl slechts 9% daar een profiel heeft. Dat kan alleen als een heleboel mensen de afgelopen maand zijn ingelogd om hun profiel te verwijderen, en dat valt niet te verwachten.
Toekomst
Er is ook gevraagd of de huidige gebruikers verwachten of ze de netwerken in het komende jaar meer of minder gaan gebruiken:
LinkedIn: plus 16%
Twitter: plus 12%
Facebook: plus 11%
Google+: plus 10%
Hyves: min 48%.
Samengevat
- Facebook staat op een onaantastbare eerste plaats, maar de groei zwakt wel sterk af.
- LinkedIn wordt op een andere manier gebruikt dan andere netwerken (zakelijk ipv sociaal) maar groeit in importantie
- Twitter blijft onverminderd belangrijk en blijft groeien
- Hyves heeft bijna afgedaan
- Google+ komt voorlopig niet echt van de grond.
Wat betekent dit voor jou?
Dat Facebook de grootste is, wil niet zeggen dat het ook de beste plek voor jou is om je gezicht op te laten zien. Dat ligt er namelijk maar aan wat je wil bereiken.
Zoek je vooral gezelligheid? Zoek je een baan? Of zoek je meer klanten voor je bedrijf, of meer donateurs en vrijwilligers voor je non-profit organisatie?
En als je klanten, donateurs of vrijwilligers zoekt: wat is eigenlijk je doelgroep? Hoe stel je die vast, op welke social media zitten ze, en hoe spreek je ze effectief aan?
Ik help je graag aan antwoorden.
Ik bied non-profitorganisaties onder andere een adviesgesprek, een E-book en een cursus aan waarmee je snel meer donateurs, vrijwilligers en een groter bereik kunt krijgen via social media.
En ook zelfstandigen en kleine ondernemers help ik graag via cursussen, advies en maatwerk.
Zorg dat je geen tijd verspilt en klanten wegjaagt met de verkeerde toon op de verkeerde plek! Neem nu contact op, zodat je zeker weet dat je sociale media het effect hebben wat je wenst.
(Noot: In de bovenstaande cijfers gaat het om internetgebruikers in Nederland. Nederlanders die geen internet gebruiken, zijn dus niet meegerekend.)