Waarom Facebook niet het centrum van je online communicatie moet zijn

Steeds vaker zie je startende ondernemers, culturele initiatieven en bandjes die hun Facebook pagina in plaats van een gewone website gebruiken. Ze twitteren bijvoorbeeld links naar artikelen die je niet op een openbare website kunt bekijken, maar alleen op Facebook.
Hier ga je lezen waarom dat niet slim is!

Facebook, dat is handig toch?
Als je bijvoorbeeld een evenement wilt delen, zoals een praatje, expositie of optreden, kun je dat op Facebook makkelijk delen met al je vrienden, en die kunnen dan zelfs aangeven of ze ook komen – wat ál hun vrienden dan vervolgens weer zien.

Hmm.
Al je vrienden?

Nee.
Een klein dorpje biedt moedig weerstand! facebook versus internet

Hoewel, klein…
24% van de Nederlanders heeft geen profiel op Facebook.
Zij kunnen jouw mooie artikel of event op je Facebookpagina dus niet zien. (Multiscope, dec. 2012)

En voor een groot deel van de overige 74% leg je ook een flinke drempel neer:

  • Verbazingwekkend veel mensen hebben wel ooit een fb profiel aangemaakt, maar weten al lang de inlogcodes niet meer.
  • En zelfs veel actieve fb gebruikers maak je het moeilijk. Want lang niet iedereen logt automatisch in op Facebook op elk (al dan niet mobiel) device waarmee hij internet.
    Speciaal je wachtwoord invullen om een linkje te bekijken is al snel teveel moeite, wegklikken is makkelijker.

Bij elkaar weer je dus al snel 30 tot 50 % van je potentiële bezoekers door alleen op Facebook te posten, in plaats van op een gewone website of blog.
Niet slim.

Een vergelijkbare mode die je bij bandjes ziet, is om muziek beluisterbaar te maken op Spotify. Leuk, maar bij lange na niet iedereen zit op Spotify, en zonder account kom je er niet in. Ja, een basisaccount is gratis, maar dat wil niet automatisch zeggen dat al je potentiële fans speciaal voor jou een account willen aanmaken.

De basis is dit:

  • Aan de ene kant heb je internet. Openbaar, voor iedereen toegankelijk.
  • Aan de andere kant heb je diensten van bedrijven als Facebook en Spotify. Die zijn NIET openbaar, maar alleen toegankelijk voor mensen die een (gratis) account aanmaken.

Eigenlijk gaat het hier niet om internet, maar om een uitgebreide vorm van intranet. Net als het intranet op je werk, alleen toegankelijk voor leden.

Het is de vraag of het maatschappelijk wenselijk is dat we een toenemend deel van onze content eigendom maken van bedrijven als fb, en of het slim is om een steeds groter deel van internet weg te stoppen achter inlogcodes zonder dat dit meer privacy oplevert.

Maar afgezien van morele en maatschappelijke overwegingen:
Het is gewoon niet slim om zo’n enorm deel van je bezoekers bij voorbaat buiten te sluiten.

Kortom:
Facebook levert een aantal super interessante mogelijkheden. Gebruik die gerust. Maar nooit als centrum van je communicatie, alleen als aanvulling.

Heb je iets belangrijks te zeggen? Zeg dat dan in elk geval op je website (en daarnaast eventueel ook op fb)

Of natuurlijk hieronder 😉

Geef een reactie