Tips voor het kiezen van je bedrijfsnaam

Start je met ondernemen, dan breek je waarschijnlijk lang je hoofd over een bedrijfsnaam. Welke tips kan ik je meegeven?

Bedrijfsnaam: echt nodig?

De eerste vraag die je je moet stellen, is of je wel een bedrijfsnaam nodig hebt. De meeste startende ondernemers, starten als ZZP’er. En dan kun je natuurlijk ook prima onder je eigen naam werken.
Vaak kun je die uren en uren brainstormen over de juiste merknaam beter in een goed verdienmodel en bedrijfsplan steken.

De meesten van ons zullen klein beginnen en waarschijnlijk ook blijven.
Een sterk merk en logo is belangrijk voor grote organisaties; het is de enige manier voor ze om een smoel te krijgen.
A_merkBen je in je eentje als ZZP’er, dan ben je zelf je smoel.
Jij moet als persoon herkenbaar zijn.
Je hoeft geen anonieme kantoren vol anonieme werknemers achter een Merk te verstoppen.

Eigenlijk heb je dus juist een voordeel.

Toch wel een aparte bedrijfsnaam?

Misschien wil je toch een andere naam als bedrijf dan je eigen naam.

  • Bijvoorbeeld omdat je zo makkelijker te vinden bent.Mijn achternaam is bijvoorbeeld Thijs, normaliter een voornaam, waardoor je op Google vooral voetbalverenigingen tegenkomt met een Thijs en een Bas in het team.
  • Of omdat je verschillende activiteiten hebt als ondernemer, die je duidelijk wilt scheiden.In mijn geval AKA Design en Woongroepcoach.
  • Omdat je wel degelijk verwacht dat het een aardige organisatie gaat worden met een hoop werknemers – je bedrijf heeft dus een andere identiteit dan jij als persoon.
  • Of omdat je het gewoon stoer vindt.

 

Waar kan je dan het beste op letten?

Ik keek destijds naar deze punten:

  • Een naam waaruit blijkt wat je doet.
    Dat geeft je direct een voordeel: je Google ranking gaat meteen wat omhoog, en mensen onthouden je makkelijker.
    Hou het wel kort!Overigens heeft het ook een nadeel: ik hou me nog steeds bezig met (web)design, maar richt me tegenwoordig meer op marketingadvies en cursussen rond marketing en sociale media. Dat zit niet in de naam AKA Design, die dus eigenlijk wat verouderd is.
  • Een naam die begint met een cijfer of een A, staat bovenaan lijstjes.
  • Een naam die nog niet bestaat.Ik was de eerste AKA Design. Intussen zijn er Australische meubelmakers, en Amerikaanse en Engelse ontwerpers die ook zo heten. Ik heb mijn merk niet gedeponeerd – erg duur – dus daar is weinig aan te doen.
    Check de merkenregisters voor je in overtreding bent!
  • Een naam die online nog niet bestaat.
    Je wil immers dezelfde naam gebruiken als adres voor je website. Check dus of de domeinnaam nog vrij is, en leg hem direct vast als je je keuze voor een bedrijfsnaam hebt gemaakt. Vergeet ook sociale media niet.Ik was mooi te laat met @akadesign op Twitter. Het adres is al jaren in handen van iemand die er tot mijn frustratie niet eens iets mee doet. Dus heb ik het veel langere @akacommunicatie moeten nemen.
    Claim namen op tijd! Parkeer ze desnoods, als je nog geen tijd hebt om er iets mee te gaan doen.
    Je kunt natuurlijk bij mij terecht voor je professionele logo, je website en je marketing.
  • Uitproberen: wat vinden mensen makkelijk te onthouden, wat vinden ze sympathiek? Van mislukkingen leer je.Ik vond de knipoog in de merknaam Lost Boys destijds geweldig, en bedacht toen ik lang geleden begon als eerste naam Amehoela Design. De eerste klant die ik een ontwerp stuurde, dacht door de naam dat hij voor de gek werd gehouden, en wilde niets meer met me te maken hebben…

 

Oops, foutje…

Check alsjeblieft wel je spelling.
We kennen allemaal “de Chinese Indische Restaurant”. En vandaag kwam ik Ons Advocaten tegen. Je kunt natuurlijk dialect of een spel- of stijlfout bewust gebruiken om langer in het hoofd van mensen te blijven hangen, maar positieve associaties levert dat meestal niet op. Ik blijf me bij de advocaten toch afvragen wat ze per kilo kosten…

Check ook betekenis in andere talen, én waar mensen uitkomen als ze je naam verkeerd spellen.
Zo hoor je zelden mensen trots zeggen dat ze hun abonnement bij Debi(t)el hebben afgesloten, en hebben ook deze merken een probleem.

Succes bij het bedenken!
Heb je al een bedrijfsnaam? Wat waren dan jouw overwegingen?

Geef een reactie