Facebook reclame filmpjes

Facebook gaat je nu ook lastig vallen met reclamefilmpjes.
Heb jij een idee over hoe dit anders kan?

Het blijft toch een wonderlijke paradox, dat sociale media als Facebook of Twitter, die bij uitstek geschikt zijn voor permissie marketing, zelf leven van interruptie marketing.

Eh, u zegt?
Simpel:

  • De ouderwetse vorm van reclame maken, is interruptie marketing.
    Zit je net lekker een film te kijken, boem, daar is die vervelende reclame weer die je interrumpeert.
  • Als je je abonneert op een nieuwsbrief of een bedrijfje volgt op Twitter of Fb, dan krijg je permissie marketing.
    Bij permissiemarketing krijg je alleen iets te horen als je er zelf om hebt gevraagd, en krijg je dus niet ongevraagd reclame.
    Je krijgt bijvoorbeeld in mijn nieuwsbrief gratis tips over hoe je aan meer klanten voor je bedrijf, of meer vrijwilligers en donateurs voor je non-profit organisatie kunt komen. Daarmee laat ik je zien waar ik je mee kan helpen.
    Gevolg: jij bent blij met de gratis tips, en ik ben blij met een deel van mijn abonnees die niet alleen gratis wil, maar me op een gegeven moment ook inhuurt om nog meer voor hen te doen.

Hey, en laat permissie marketing nou niet alleen fijner zijn voor jou als consument, omdat je niet meer in je film gestoord wordt en alleen de info krijgt waar je zelf om vraagt. Maar het is ook nog eens veel effectiever voor degene die reclame wil maken: per uitgegeven marketing-euro krijg je veel meer bestellingen met permissie marketing dan met interruptie marketing.
(en ik help je dus graag om dat effect zo groot mogelijk te maken, ook voor jouw organisatie)

Wat is dan het probleem?

Nou, een club als Facebook of Twitter heeft zelf ook geld nodig.
En dat verdienen ze raar genoeg op de ouderwetse manier.
Met advertentieruimte verkopen. Plus allerlei privacy gegevens over jou als gebruiker. Interruptiemarketing dus.
En dus kun je haast geen Youtube filmpje meer zien zonder dat ze je eerst met reclame om je oren slaan, krijg je dat nu ook op Fb, en zal Twitter volgen.

Dat moet anders kunnen.

En dat kan het ook: internetproviders die zorgen dat jij je mail krijgt, verkopen niet jouw gegevens en verkopen geen reclameruimte. Sterker nog, ze doen er erg veel aan om te voorkomen dat je spam krijgt. Interruptiereclame per mail, spam dus, is zelfs bij wet verboden!
En toch overleven ze prima.

Hoe kunnen we nu een bedrijfsmodel verzinnen waarmee Facebook, Twitter, Youtube, Nu.nl en al die anderen hun geld kunnen verdienen ZONDER je de hele tijd met reclame en spam te interrumperen?

Heb jij een idee?
Hoe idioot of juist geniaal ook, ik hoor graag van je in de comments!

Geef een reactie