Okay, verkiezingen vandaag. Provincie en waterschap. Goede gelegenheid om iets over wervende teksten te zeggen voor je eigen website.
Het zijn immers ook waterschapsverkiezingen. En in tegenstelling tot politieke partijen geven die (gelukkig) geen tonnen uit aan verkiezingsslogans en gelikte praat.
Dus bieden ze ons een paar mooie miskleunen om van te leren 🙂
Ik ga zelf denk ik stemmen op WN (Water Natuurlijk), omdat ik ecologie belangrijk vind. Maar lees even met me mee wat ze op hun website hebben staan:
“Water Natuurlijk gaat op weg naar 18 maart 2015 geen campagne voeren voor onveiligheid. Wel om veiligheid beleefbaar te maken voor iedereen voor nu en voor later. Water Natuurlijk gaat geen campagne voeren tegen boeren. Wel voor een evenwichtiger verdeling van de lasten, zodat ‘driehoog-achter’ geen vervuilers meer subsidieert. Water Natuurlijk gaat geen campagne voeren tegen het buitengebied. Wel om ook stadsbewoners reden te geven aan de waterschapsverkiezingen mee te doen, omdat ze begrijpen dat ook hun leefwereld er door Water Natuurlijk veiliger, aantrekkelijker en toch betaalbaarder van wordt. Water Natuurlijk gaat geen campagne voeren tegen reguliere politieke partijen. Wel om duidelijk te maken dat een stem bij de Statenverkiezingen niet automatisch bij dezelfde partij terecht hoeft te komen bij de waterschapsverkiezingen.”
De tekst gaat eigenlijk nog wat verder, helaas met weinig witruimte, maar dat laat ik maar even weg.
De tekst heeft de structuur: “Wij willen niet dit. Maar wel dat.”
Wat je daarmee doet, is mensen vragen om iets NIET te denken.
En dat kan niet.
Ik kan je nu bijvoorbeeld vragen om niet aan een flinke, sappige taart met chocola, frambozen en slagroom te denken.
…Zie je wel?
Mislukt.
Mensen onthouden datgene wat het meeste indruk op ze maakt. En dat is het volgende probleem. Van deze tekst ga je waarschijnlijk de slagroomtaart onthouden. En zo werkt het ook met de website van Water Natuurlijk.
Wat bezoekers van de WN-website onthouden is het omgekeerde van wat je wil. WN schrijft dat ze geen campagne voert voor onveiligheid. De bezoekers onthouden dat WN campagne voert voor onveiligheid.
De tweede zin is veel te ingewikkeld en wordt daardoor juist niet onthouden. (“veiligheid beleefbaar maken”, wat is dat? Vaagtaal? Iets waarbij ik me niets kan voorstellen ga ik ook niet onthouden)
Wel onthouden bezoekers dan weer dat WN campagne voert tegen boeren. En niet wat driehoogachter (wie?) subsidieert (hoezo?)
Enzovoorts.
Dan beweert de tekst ook nog dat WN “campagne gaat voeren.” Dat is een beetje gek. Want dit is een campagnetekst. Dus hoezo gaan ze dat doen, dat doen ze al.
Maak je zinnen kernachtig en actief.
Dat maakt ze korter, duidelijker, wervender en fijner leesbaar.
Een inactieve, kernloze zin is: “Ik zal de volledige verantwoordelijkheid op me nemen om de webbeleving van uw bezoekers een kwalitatieve impuls te geven…”
Zo zeg je dat actief:
“Ik maak websites. Die websites zijn goed.”
Het is moeilijk om bovenstaande tekst aan te passen, omdat ik na deze tekst werkelijk geen idee heb wat WN nou eigenlijk wil. Maar één ding is er in elk geval uit te halen, en te vertalen naar een actieve zin:
“Water Natuurlijk maakt je leefwereld veiliger, aantrekkelijker en betaalbaarder.”
Geen vaagtaal, geen bijzinnen, en we gaan geen campagne voeren om je redenen te geven om te gaan stemmen voor een leefbaardere…. nee, we doen het al. Nu.
Wat kan je hier van leren voor je eigen webtekst?